NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

Speed Post/Email ’
November 3, 2023
Citizens for Justice and Peace Ms. Kirtima Maravoor
Compliance Officer NBDSA
Bennett, Coleman & Company Ltd.
(I'V Division),
Email: ¢jpindia@gmail.com Ground Floor, Trade House,
Kamala Mills Compound,
Senapati Bapat Marg, Lower Parel,
Mumbai 400013
Imail: legalnow(@timesgroup.com
Dear Sir/Madam,

Re: Order of NBDSA on Complaint No. 23 dated 5.1.2023 filed
by Citizens for Justice and Peace against Times Now Navbharat
for airing a programme on 30.12.2022

Attached please find Order dated November 2, 2023, passed by the News
Broadcasting & Digital Standards Authority (NBDSA).

Thanking You,
Yours faithfully,

Annie Joseph
I'or and on behalf of the
News Broadcasting & Digital Standards Authority

Encl: As Above

Address: Mantec House, 2nd Floor, C-54/5, Sector 62, Noida-201 301
Telefax: 0120-4129712, Email: authority@nbdanewdelhi.com, Website: www.nbdanewdelhi.com



N

SA

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

News Broadcasting & Digital Standards Authority

Order No 173 (2023)
Complainant: Citizens for Justice & Peace
Programme: Rashtravad | 2024  Ram Mandir &7 JgUIeH...
TS F ara F41:
Broadcaster: Times Now Navbharat
Date of Broadcast: 30.12.2022

Since the complainant did not receive a response from the broadcaster within the
time stipulated under the News Broadcasting & Digital Standards Regulations on
24.1.2023, the complaint was escalated to the second level, i.e., NBDSA.

Summary of Complaint

The complainant stated that in the impugned show, a debate was conducted on some
inflammatory and inciteful statements made by one Sajid Rashidi on Ayodhya and
Ram Mandir, which had the potential to blow up into a communal disharmony. By
picking the statements as a news point and conducting an hour-long debate, the
channel had chosen to be partial and promoted a communal narrative,

The show began with the following tickers: "Hindustan me gazwa-e-hind' ka plan?'’;
“Manlana Musalmano ko bhadkayenge™; ““Ram mandir todne fo uksayenge?” “Musalmano ko
ukesa rabe hat sajid rashidi?”; " Islamic rashtra wali vazesh decode?" and " 2024 me ram mandir
ka udghatan abhi hathode ki baat kyu?" which kept flashing throughout the show.

After the problematic comments were played out, the anchor asked Mr. Rashidi,
who was also present in the studio along with three other speakers, "sabse pehle jo apne
baate kahi.. Mughal shasan kaal aa jayega.. ram mandir tod diya jayega. Kya aap desh ke
musalmano ko bbadka rabe hai? ", in response, Mr. Rashidi denied that he had said
anything about a Mughal reign.

Further, between time stamps 10.00 to 11.00 hrs, Acharya Vikramditya abused Mr.
Rashidi, which was censored by the channel, and the anchor tried to pacify Achatya.
Thereafter, between 17.12 and 18.00 hrs | Acharya Vikramditya again abused Mr.
Rashidi and Mr. Rangrez, another speaker, supposedly an Islamic scholar, which was
again censored by the channel. At one point, Acharya Vikramditya charged at Mr.
Rangrez, and a scuffle broke out berween the two. The complainant stated that at
this point, the channel should have stopped the show, and the speakers should have
been dispersed and boycotted from the show. Instead, the channel started playing
out the transcripts from Mr.Rashidi's statement, which was the subject of the debate.



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

At one point, the anchor even made an allegation, "aap chabte hai Islamic rashtra ban
Jjaye 2047 rak". Acharya Vikramditya called Mr. Rashidi and Rangrez terrorists and
Talibani, at which point they left the show. The anchor tried to salvage the situation
by reprimanding Acharya Vikramditya for making such comments and clearly stated
that the channel does not endorse such comments and that Acharya Vikramditya
had no right to call any person a terrotist. Acharya Vikramditya tried to justify his
statements during the rest of the show.

Later in the show, all problematic comments made by Maulanas were broadcast, and
thereafter, some more tickers were displayed as the debate continued. Mr. Rashidi
also mocked some Hindu cremation rituals for which the host reprimanded him.

The complainant stated that in the impugned show, a communal statement was
brazenly picked up and made as a point of debate, which was further exacerbated by
calling speakers with radical views and allowing them to hutl abuses and physically
assault each other. Any responsible channel would have debarred such speakers
from its platform and stopped the show then and there. Yet, the anchor continued
with the show while making some extremely problematic statements towards the
end, claiming that "by 2047 there will be an Istamic nation” and "Plan to capiure the country
by increasing population”. All this while a picture of a skull-cap-clad crowd was
displayed.

‘There was no doubt that the show from the word go intended to play with the
communal angle since the statements made by Mr. Rashidi to the channel alone were
inflammatory and were not desirous of becoming a point of debate. It was natural
that by making the statements a point of debate, the ensuing debate would fan the
flames of communal tension, which was the channel's intention, no matter how
much it claims to be neutral. While the anchor refused to endorse certain extremist
and disparaging views of the speakers, the intention behind the debate and the topic
chosen for discussion cannot be ovetlooked.

If the channel intended to showcase such radicalized views, the channel could have,
on the same panel, introduced rational voices from across the spectrum, especially
from the Muslim minority community. This would have shown that no monolith or
stereotype can be tagged with any group of citizens or Indians.

By aiting the impugned show, the channel had violated Fundamental Principles No.
1,4, 5and 6 and the principles of self-regulation relating to Ensuring neutrality and
Racial & Religious Harmony under the Code of Ethics & Broadcasting Standards
and the Specific Guidelines for conducting Debates on TV news channels,



N

SA

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

In view of the above, the complainant stated that the channel should remove the
above-mentioned content from all of its social media accounts and website and issue
a public apology for the communal reportage.

Response of the Broadcaster:

The broadcaster denied all allegations/contentions/averments made by the
complainant. The broadcaster stated that in the complaint, various frivolous and
bascless allegations were made regarding compliance with the Guidelines issued by
the Authority. Tt stated that through the complaint, the complainant had blindly
questioned its intention behind carrying the impugned broadcast without reviewing
the context and entirety of the topic being debated and the media's right to raise
difficult questions on relevant and current events in the country. Such an attempt
not only undermines the editorial freedom of the channel but also casts bascless
aspersions on the credibility of reputed anchors and journalists and, therefore, must
be deprecated outrightly.

The complaint was not maintainable as it had not violated any rules and regulations.
Itis pertinent to mention that the subject programme was a live debate show titled
"Rashtravad", wherein comments/views and responses  from  various
guests/speakers and experts on a specific, pointed and focused issue were invited.
The broadcaster stated that in a live news debate, panellists invariably raise
conncected issues. Multiple views and opinions are put forth and dissected, which is
essential for a free debate on the chosen topic.

In the impugned broadcast, a free debate and discussion was conducted on the
inciteful statement made by Maulana Sajid Rashidi in the context of Ram Mandir and
the anchor also discussed the agenda or motive behind the controversial statements.
It stated that being the President of AILA, the statements made by Maulana Sajid
Rashidi were grave and carried an inciteful context within them. Therefore, it was
necessaty for it to conduct a debate on such statements. The intention behind
inviting Maulana on the show was to seck an explanation directly from him, and the

programme was not intended to invoke any communal unrest or disturbance as
alleged.

That raising valid and relevant questions on an issue of national and public
importance and seeking accountability from persons making such remarks in no
manner could be regarded as being provocative. The complainant has failed to
understand that when an issuc is debated, it is imperative for the viewing public to
understand perspectives from several factions. Hence, Maulana Sajid Rashidi was
asked to clarify his statement on the debate.

That the Ram Mandir dispute has been one of the longest ongoing disputes that the
3



NBLDS A

NEWS BROAOCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

country has witnessed; following the Supreme Court's order, which settled the issue,
several debates and discussions have been conducted on public platforms across the
media. Therefore, the complainant's concerns about why Maulana Rashidi was
chosen for the debate or was the subject matter of the debate itself were entirely
baseless. The topic was relevant and significant, and debates on such issues were
necessary for the public to understand the issues and opinions of several sides.

The broadcaster stated that despite the issue being settled by the Apex Court,
Maulana Rashidi had made statements on Ram Mandir on national television which
wete highly questionable and condemnable. It reiterated that as the head of the AITA,
the views and opinions expressed by Maulana were heard by several people and could
influence opinions in society; therefore, ignoring such conduct was not in the best
interests of the country's communal well-being. As a responsible media channel, it
had only sought clarification from Maulana Rashidi on his comments.

Further, during the debate, the Anchor, on multiple occasions, intervened to ensute
that the guests did not impact the decorum of the debate and repeatedly requested
the panellists to maintain calm and focus on the debate and not abuse each other.
Voices of certain guests were even mured to ensure that inappropriate remarks were
not allowed to be used on the show.

"The Anchor did not endorse any personal views or beliefs to make a point dunng
the debate, and the debate was solely based on the views put forth by the panellists.
"The news surrounding the controversial comments made by Maulana Rashidi was
catried out at the start of the debate to give the viewers context.

1. It stated that the topic of debates and the choice of panellists is well within the
editorial discretion of the channel. Therefore, the complainant's allegations
were baseless and lacked merit, as the debate had not violated any norms,
guidclines, laws or regulations. The impugned debate has to be viewed in the
context of the questions raised.

2. That the complaint focuses only on one side of the spectrum and fails to
appreciate that a counterargument is equally relevant, important and critical for
viewers to form their opinions, specifically when popular beliefs and criticisms
are challenged. Further, viewers have a right to know an alternative argument
to such popular beliefs on significant matrers.

3. Therefore, it stated that the impugned broadcast by no stretch of the
imagination could be regarded to have violated the Guidelines as alleged or
otherwise or at all. A perusal of the subject debate would show that no
communal colour or angle was introduced by the channel. Further, through the

4



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

impugned programme, the channel had not in any manner propagated or
attacked any particular religion or communal attitudes.

In light of the above, the broadcaster stated that the present complaint was not legally
sustainable and was required to be rejected outright.

Rejoinder dated 17.3.2023 by the complainant:

The complainant refused to accept the contentions, affirmations and averments
made by the channel in its response. The complainant vehemently rejected the
broadcaster’s response that it had raised an issue of public importance and national
interest in the impugned programme. It stated that the entire show was based on
some inflammatory and inciteful statements made by Sajid Rashidi, who is generally
known for making such statements to grab attention. The complainant stated that
his comment was inflammatory and did not warrant an entire debate to be dedicated
to it.

While the channel had, in its response, stated that the shows must be viewed as a
whole and not by dissecting statements made therein, however, the programme,
when viewed holistically as well, was partisan, communal and aired with the intention
of creating a divisive atmosphere. The topic was purposefully chosen in the show to
maintain its communal narrative.

While the channel, in its response, had claimed that no controversial statements were
mzde during the show, the inflammatory statements made during the show rebut
the averment of the channel.

In the name of exercising their right to freedom of speech, the channel seemed to
have taken the liberty to stercotype the minority, name calling and raising communal
issues to keep the fire of communal divide burning.

Further the channel has failed to respond to specific allegations made in the
complaint and had merely denied the allegations,

Decision of NBDSA at its meeting held on 6.7.2023

NBDSA considered the captioned complaint with regard to the broadcast aired on
Times Now Navbharat on 30.12.2022, response of the broadcaster and, after
viewing the footage of the broadeast, decided to call both partics for a hearing.

On being served with Notices, the following persons were present for the hearing
on 3.8.2023:



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

Complainant
1. Ms. Aparna Bhatt, Advocate on behalf of the complainant
2. Ms. Karishma Maria, Advocate

Broadcaster
1. Mr. Kunal Tandon, Advocate, Tandon & Co.
2. Ms. Kirtima Maroovar, Compliance Officer NBDSA
3. Ms. Nit1 Jain, Advocate
4. Mr. Utkarsh Singh, News Editor TNNB

Submissions of the Complainant

The complainant submitted that the anchor of the debate failed to objectively
present the news. The impugned programme started with the statement made by
Maulana Rashidi, which was aired by the broadcaster out of context. Subsequently,
the anchor made certain inflammatory statements during the show, and thereafter,
introduced the four panellists. Throughout the broadcast, the anchor asked the
pancllists questions, which appeared to target a particular community. The anchor
also engaged with a panellist, who was belligerent and had to be muted by the

channel ultimately. The complainant submitted that the entire broadcast proceeded
in this manner.

The complainant questioned the intention behind airing the impugned programme,
which was neither a news item nor a programme of a academic nature. The
complainant submitted that the subject of the impugned programme was not also in
the nature of an incident, which the channel was obliged to report. Further, the
programme did not encourage viewers to ecxercise restraint while making any
statement.

The debate show was not moderated to ensure impartiality. Given the topic of the
show itsclf suggested a communal flavour, the complainant submitted that the
impugned programme could not have been non-partisan or neutral,

The objective of the programme was to instigate the viewers, which is a violation of
the Code of Ethics & Broadcasting Standards and Guidelines. The complainant
reiterated the contents of its complaint and, in particular, the statements made during
the programme. Further, it also brought to the Authority's attention the images aired
during the programme. The complainant questioned whether it was appropriate for
the channel to air an inflammatory statement.

In the programme, a panellist was questioned about a hypothetical statement made
by him without understanding the context of the statement or whether or not it was
a complete statement. During the programme, instead of debarring any communally

6



NBLDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANOARDS AUTHORITY

driven comments made by the panellists, the Anchor himself made some
problematic statements, such as “by 2047 there will be an Islamic Nation” and “plan to
capture the country by increasing population”.

The intention was to create in the viewer’s mind a prejudicial picture depicting that
Muslims are planning to turn India into an Islamic nature. During the debate, the
Hindu participants were pitched against two Muslim scholars, and full reign was
given to them to express their radical views, allowing them to hurb abuses and
physically assault each other. The Anchor stoody by a panellist who abused the
Mushm scholars by calling them “ferrorists” and Takibani”™ The said the panellists
subscquently walked out of the programme.

The complainant submitted that the programme had = tendency to inflame
communal tensions in the country and could even instigate communal violence. As
a responsible channel, the broadcaster should have refrained from airing the
impugned programme, as the reporting was unwarranted.

The complainant submitted that while the broadcaster had, in its response, stated
that the anchor had attempied to subdue the panellists and had relied on the right
to freedom of speech and expression in its support. However, the complainant
submitted that there was no unbridled freedom of speech and expression in the
country. The right to freedom of speech and expression does not allow anyone to
encourage or instigate violence. Further, being a news channel, the broadcaster had
an additional responsibility to ensure that this kind of content was unavailable for
viewership.

Submissions of the Broadcaster

The broadcaster submitted that the impugned broadcast was a live debate conducted
on a communal and inflammatory statement made by Islamic leader Sajid Rashidi,
who suggested the possibility of a Muslim ruler or judge emerging in the future in
the 40-100 years, who would construct a mosque by demolishing the Ram Mandir.

In the programme, four panellists, including Mr. Rashidi, were present and
patticipated in the debate.

The broadcaster submitted that if the broadcast was seen in its entirety, it would
become clear that the anchor did not endorse the statement or views of any of the
panellists including Mr. Acharya,who had to be muted.

It submitted that in the complainant, the complainant has absurdly tried to contend
that a communal statement made should not be debated or presented. In response,
the broadcaster submitted that a statement made by person of importanance merits
discussion. In any, event the aforesaid statement was not made during the

¥



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

programmme and it had the right to conduct a debate on a statement made in the
public domain and to criticise it.

Based on the submission of the broadcaster that it had only discussed a statement
made by someone important in the programme, NBDSA asked the broadcaster to
explain who Mr. Rashidi was and what were the objectives and standing of the
organization AIIA, of which he was the President.

Inresponse to the question raised, the broadcaster stated that the All India Imam’s
Association is the representative voice of the Imams, which was established in 1976
to undertake all levels of socio-economic issues that directly affect Imams and their
status in society, the community and the state’s expectations of them. As per the
details available on the ATTA website, the organization has a reach of around half a
million mosques and one Imam in each mosque. Hazrat Maulana Jamil Ahmed
Tlyasi, a noted scholar of Islam, leads the Association.

In rejoinder, the complainant submitted that one of the pancllists during the
impugned programme, itself had remarked that Mr. Rashidi was the self-appointed
head of an organization which had no standing or bearing,

The Authority asked the Editor Member representing the broadcaster during the
hearing to shed some light on the impugned programme. The Editor Member, in
response, submitted that the impugned debate programme emanated from a
comment made by Mr. Rashidi regarding the Ram Mandir.

The broadcaster invited the Authority’s attention to the complaint, wherein certain
problematic comments made by the Maulanas were broadcast during the show,
which were duly attributed. Further, it submitted that during the show, Mr. Rashidi
also mocked certain Hindu rituals of cremation, for which he was reprimanded by
the the host and thereafter, tickers were aired which claimed that “Ghaza-e-Hind ka
elaan 2047 tak Bharat Islamic Rashtra”. The broadcaster submitted that statements
were made by the organization from time to time. Therefore, AIIA was an important
organisation, and the statements made by Mr. Rashidi called for a discussion. It
submitted that if Mr. Rashidi was not a person of eminence, the statement made by
him would not have been catried by other news channels. However, the fact that

most news channels carried the statement as a news point indicated the importance
of his statement.

"The broadcaster submitted that, in any cvent, the topic/ subject of the programme
is part of the editotial discretion of the broadcaster. I reiterated that the statement
made by Mr. Rashidi was not abstract, as it pertained to Ram Mandir, which has
been a subject of discussion in the country.



NBDSA

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STAMDARDS AUTHORITY

A diverse panel was present in the programme, including Mr. Rashidi, who made the
statement himself.

NBDSA asked the broadcaster whether attribution was also provided for the tickers
“Ghazwa-e-Hind ka Elaan 2047 tak Bharat Islamic Rashira” and “Ghazwa-¢-Hind ka Plan
Abadi Badhakar Desh par Kabza”, which were aired during the programme and what
did the broadcaster mean by the phrase ‘Ghagwa-e-Hind". In tesponse, the
broadcaster submitted that innumerable search results were available on Google on
‘Ghazwa-e-Hind" ‘The said phrase was also used by other news channels apart from
it, including a news report wherein it was reported that “Shoath Akbtar excplains
Ghazwa-e-IHind".

NBDSA asked the broadcaster whether it believed that the statement made by Mr.
Rashidi was provocative in nature. In response, the broadcaster submitted that it was

within its right to air and discuss provocative statements made by persons of
eminence.

In rejoindet, the complainant submitted that the statement made by Mr. Rashidi was
taken out of context and parts of the statement were aired duting the programme.
In any event, it submitted that the channel is responsible for ensuring that
provocative statements, irrespective of the religious background of the speaker, were
not further broadcast. While the channel was within its teport the provocative
statement, however, the manner in which the programme was conducted had a
tendency to incite communities,

The broadcaster, in rebuttal, submitted that the statement was not made during the
impugned programme on the channel but was given by Rashidi outside the
programme to all news channels and was made in the public domain. Further,
disclaimers were aired throughout the programme, and the anchor also, at several
instances during the broadcast, claimed that the channel did not endorse the views
expressed by any of the panellists in the programme. Furthermore, the channel
muted any provocative statement made during the impugned programme. There was
0o provocation by the anchor, who had tried to control the debate. It reiterated that
the topic of the impugned debate was in the public interest and that the programme
must be considered in its entirety. That all statements aired/made during the
programme were duly attributed.

That the views expressed by the panellists cannot be considered the channel's views.
That mere irritation or annoyance cannot be grounds to testrict the freedom of
speech and expression.



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

After hearing the broadcaster’s submissions NBDSA asked the broadcaster to
submir a note on AITA and the phrase “Ghazwa-e-Hind".

Additional Written Submissions of the Broadcaster
In response to the queries raised by NBDSA at its meeting, the broadcaster
submitted:-

I. Ghazwa-e-hind is a struggle for Islamic rule in India, and many such illegal
organisations have been involved in activities to radicalise youth are on the radar
of the Investigating Agency. NTA has been after these modules, which have been
operating in India. Recently, there were raids across the country against such
organisations operating in India.

2. "Ghazwa-e-Hind module" is focussed on radicalising the youth "for establishing
Ghazwa-e-Uind over Indian temitory". As per the statement of NIA, the searches
were carried out at five locations in Bihar's Darbhanga and two places in Patna,
Bareilly in Uttar Pradesh, and Surat in Gujarat. The agency seized digital devices,
SIM cards and documents. The case had come to light after the arrest of one
Marghoob Ahmad Danish, aka Tahir, of Phulwarisharif in Patna, by the Bihar
police, which registered a First Information Report (FIR) on July 14 last year.
The NIA took over the probe eight days later. Marghoob was chatgesheeted on
Januaty 6 under various provisions of the Indian Penal Code and the Unlawful
Activities (Prevention) Act. The accused was found to be a member of the
"Ghazwa-e-Hind module" that focussed on radicalising the youth "for the

establishment of Ghazwa-e-Hind over Indian territory”, NIA said in a statement
on July 2.

3. Mr. Sajid Rashidi is a Muslim maulana who has been making controversial
statements about Hinduism and T'emples. He recently claimed that all Hindu
gods belong to Islam. He stated, My beliefs are based on the Ouran and my religion says
this. And according to the constitution, I can practice my faith and can propagate it."He also
said that soon India will turn into an Islamic nation.- "India will turn into a Mutsiim
nation in the future'" and When Muslims take control of India in 100 years, the Ram
temple in Ayodhya will be destroyed and a mosque would be erected in its place.

4. Maulana Sajid Rashid, is the President of the All India Imam Association, which
has approximately 3.5 Lakh members actoss India. This organisation was started
in 1996 under the leadership of Sajid Rashidi to undertake socio-economic issues
at all levels, which directly influence the carnings of Imams, their status in society
and the expectations that the community and state have from them.

10



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

Decision

NBDSA considered the complaint, response of the broadcaster and also gave due
consideration to the submissions of the parties and viewed the tootage of the
broadcasts.

NBDSA noted that the complainant had an objection to the topic of the impugned
programme itself, i.e., the statement made by Maulana Sajid Rashidi on Ayodhya and
Ram Mandir, which, according to the complainant, did not warrant a debate. In
response to the said objection of the complainant, NBDSA observed that while it
may have been inappropriate and uncharitable for the broadcaster to conduct a
debate on the said topic, restricting the broadcaster’s right to conduct debates on
controversial subjects, such as the onc under discussion, would amount to
interfering and imposing restrictions on editorial freedom. NBDSA, however,
observed that the broadcasters were required to exercise their freedom of speech in
accordance with the Code of Ethics & Broadcasting Standards, Guidelines and
Advisories. Therefore, NBDSA held that it would examine the impugned broadcast
only under the aforesaid parameters,

On viewing the footage of the programme, it is apparent that no meaningful
discussion could be carried out as the panellists verbally abused each other and there
was a physical scuffle between the panellists during the broadcast. In view of the

above, NBDSA held that the manner in which the debate proceeded was not in good
taste.

On a perusal of the footage, NBDSA was of the view that the broadcaster did not
follow the Specific Guidelines for Anchors conducting Programmes including

Debates (said Guidelines) in the impugned broadcast, under which the anchors as
well as the editors are enjoined to:

1. Avod inviting fringe elements, extremists and separatists who are known for espousing

rabid/ fanatic views/ opinions thereby giving them an opportunity to air and spread their
divisive and provocative views.

&)

Caution, inform, guide, advise and brief the panelists (either by e-mail or personally), prior
to participating in a debate, to refrain from making any provocalive and divisive statements
and bring to the attention of the panelists the Code of Lithics and the Guidelines isyued by
NBDSA.

3. Eniure that panel discussions and [ or the programmes including debates do not become a
pilatform to encourage or expound extremist( divisive views or spread falsehood or fake facts
about individuals, communities, religious beltefs and practices.”’

11



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANBARES AUTHORITY

However, it was also noted by NBDSA that the anchor muted some of the panellists
as per the said Guidelines and reprimanded a panellist who was using abusive words.

In view of the above, NBDSA decided to warn the broadcaster not to telecast such
debates on the statements of fanatics and also be careful in selecting panellists for
debates so that peace and harmony in the society is not threatened or disturbed.
NBDSA advised the broadcaster to strictly adhere to the Specific Guidelines for
Anchors Conducting Programmes, including Debates, in all future broadcasts.

NBDSA further also directed the broadcaster to remove the video of the said
broadcast, if still available on the website of the channel, or YouTube, and remove
all hyperlinks including access which should be confirmed to NBDSA in writing
within 7 days of the Order.

NBDSA decided to close the complaint with the above observations and inform the
complainant and the broadcaster accordingly.

NBDSA directs NBDA to send:
(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster;
(b) Circulate this Order to all Members, Fditors & Legal Heads of NBDA;

(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and
(d) Release the Order to media.

It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended
to be "admussions’ by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA 1n
regard to any civil/criminal hability.

Justice A.K Sikri (Retd.)
Chairperson
Place: New Delhi

Date: 62 ~11=2072 3 W J’m%
&MM



