NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

News Broadcasting & Digital Standards Authority
‘

Order No. 161 (2023)
Complainant: Citizens for Justice and Peace
Programme: “Teesta Setalvad arrested by Gujarat Crime branch; Plot nailed;
Plotters next?”; “Was Teesta’s NGO given money? Did Congress plotted
(sic) conspiracy against Modi?” and “Teesta Setalvad exposed; Rules bent
to grant funds, proof of Congress patronage uncovered.”
Broadcaster: Times Now
Date of Broadcast: 25", 2§" and 28® June 2022

Since the complainant did not receive any response from the broadcaster within the
time period stipulated under the News Broadcasting & Digital Standards Regulation,
the complaint was escalated to second level i.e., NBDSA.

Complaint:

The complaint dated 1.7.2022 was regarding the three debate shows aired on the
channel Times Now on 25.6.2022, 27.6.2022 and 28.6.2022, which discussed the
arrest of Ms. Teesta Setalvad. 'The complainant stated that the tone, tenor and choice
of words spoken as well as displayed on the screen during the impugned shows,
suggested that the intention of the programmes was to project Ms. Setalvad, a highly
respected journalist and human rights defender, as someone unworthy of trust or
compassion.

The impugned shows further sought to question Ms. Setalvad’s patriotism &
credibility and presented information about her in a manner that not only demeaned
and vilified her, but also cast aspersions upon her humanitarian work. It stated that
the fact that the shows were broadcast on national television, accessible and within
the reach of a huge number of people, was bound to have an impact on Ms.
Setalvad’s reputation by affecting people’s perception of her.

The impugned broadcasts appeared to be one-sided, partisan and violated the basic
principles of journalism and those laid down by the esteemed News Broadcasting
and Digital Standards Authority NBDSA).

The complainant stated that it was aware that the above-mentioned content of the
broadcaster had been removed for violating YouTube’s Terms of Service. However,
it had objections regarding the conduct of the hosts of the shows and requested the
broadcaster to take measures so that such incidents are not repeated in the future.

The complainant stated that while it agrees that the media has the freedom to report
on any subject matter concerning public interest and that it was a fact that Ms.
Setalvad was arrested, however, a media trial against her was completely
unwarranted. Airing news about her arrest was well within the rights of the

! ko

Address: Mantec House, 2nd Floor, C-56/5, Sector 62, Noida-201 301
Telefax: 0120-4129712, Email: authority@nbdanewdelhi.com, Website: www.nbdanewdelhi.com



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

broadcaster. However, it stated that the broadcaster cannot treat the police report as
gospel truth and on that basis alone cannot proceed to discuss the programme as if
the charges made against Teesta Setalvad had been proved before a court of law.

The claims made by the channel insinuating that Ms. Setalvad had been proven guilty
or there was sufficient evidence against her to prove her guilty, clearly amounted to
media trial which is not permissible in law.

Moreover, the channel flashed sensationalist taglines and tickers during the
broadcasts which gave the impression that the accused had already been declared

guilty.

In view of the same, the complainant stated that it believes that the impugned
broadcasts had violated the principles of Impartiality, Objectivity and Neutrality
enshrined under the Code of Ethics & Broadcasting Standards and Guidelines.

Further, it stated that when the impugned debate programmes are viewed in entirety,
the broadcaster cannot deny the fact that the taglines created a certain perception
amongst the public. Therefore, it is important that taglines and/or hashtags should
be used carefully especially in controversial matters.

Additionally, the impugned telecasts appeared to be one-sided, partisan and violated
the basic principles of journalism and those laid down by NBDSA. In all the three
shows, it appeared as if the host and the BJP supporters had teamed up against the

other panellists who were at least individually making their valid points and voicing
different opinions.

1. Programme titled “Teesta Setalvad arrested by Gujarat Crime branch; Plot
nailed; plotters next?” aired on 25.6.2022

The complainant stated that throughout the show the following tickers “BIP Wants
Fixcer In The Dock”; “Mods Baiter’ Arrested” and “Laetyens Tixc Mod:’ Plot Nailed?” were
displayed and the following remarks, which crossed the line were made:

At time stamp 10:00, BJP Spokesperson said, “I oday if anybody should be angered and
outraged then it should be the victims of 2002 who were used Jor political gains by Sonia Gandhi
and for mnonetary gains by Teesta Setalvad. The real question today is that who is this S hadyantra
ka Saudagar ?”. The anchor then asked who exactly this conspirator was as she
claimed to read from the judgment, the submissions made by the State of Gujarat.

The complainant stated that in this regard, it may be noted that there was no direct
reference made to Ms. Teesta Setalvad in the Supreme Court’s findings/observations
as she was not even recognised by the Court as a party to the appeals and yet the
anchor read out the submissions of the State of Gujarat as though they were the
observations of the Supreme Court, which was misleading for the viewers.



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

At 17:13, a panellist who is a political analyst said, “Whatever Teesta did was 1o keep the
pot boiling. Why did she do this? Number one- She has made a bt of money. She has made a
Jortune out of this. There are reports that she has used the money which was collected in donation
Jor her personal expenses such as buying fancy wines, romantic novels, mobile phones. Number 2
motive was a political one. After two decades later, this woman, Teesta, Sfirst of all I have a strong
objection 1o people calling her an activist. She is a propogandist. She is not an activist. What kind
of activist uses money collected in the name of victims for her personal uses such as buying wine and
champagnes.” Duting the impugned show, no attempt was made to interrupt the
panellists from carrying out such character assassination of Teesta Setalvad on
national television without any basis.

2. Programme titled “Was Teesta’s NGO given money? Did Congress plotted
(sic) conspiracy against Modi?” aired on 27.6.2022

The complainant stated that the following tickers “Teesta Frles Unravel Tonight”; “Insider
Reveals Rs. 1.4 Cr ‘Deal”; “SC Natls Fise Mods® Plot” and “Teesta-UPA 1.4 Crore Irregular
Handshake” were displayed throughout the impugned show.

During the show, the anchor made baseless and false allegations against Ms. Setalvad
of having fraudulently obtained funds for her trust from the UPA government. She
also falsely claimed that the trust was ineligible to obtain such funds and that the
funds were used to print textbooks that were full of corrosive communal hate.

At time stamp 1:04- 2:00, the anchor said that the “HHRD Ministry under the NDA in
2016 submitted a report that brought out the truth about Teesta Setalvad’s plot against Modi. The
Jindings point out a nexus at an allegedly inappropriate nexus between the UPA government and
Teesta Setalvad’s Trust, Sabrang. The reports suggest that the UPA government had granted an
aid of Rs 1.4 crore to Teesta Setalvad’s Trust. The grant was approved despite objections raised by
the NCERT which said that Teesta’s NGO was ineligible for these funds. Guess what happened
to that money? Those funds were later used to print texcthooks which were full of corrosive communal

hate against the I'lindu community. Was there a quid pro quo between Teesta and Congress back
then?”

Between time stamps 2:18- 4:45, the anchor with the intention of seeking further
clatification on the funds, went on to interview Ms. Setalvad’s former aide who had
been reprimanded by the Courts for making various baseless allegations against Ms.
Setalvad and her organisation. In this regard, it may be noted that a Sessions Court
in Gujarat had even directed for a complaint to be filed against him for the same.

Between the time stamps 4:49- 8:41, a panellist boldly spoke about the endless
allegations made against Teesta Setalvad over the years that have not been proved
to be true before a court of law. Yet, the anchor did not interrupt the panellist and
allowed him to make such false claims loudly and boldly on national television. The
vilest and absolutely baseless allegation being “She was canght recently tutoring the Shaheen
Bagh Islamists to what to say 1o § upreme Court.” Instead of making any attempts to clarify
who he was addressing to while using the term “Islamists”, the anchor was seen

3 [



NBLS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

agreeing with the panellist as she said Absolutely’! Further, during the programme he
said, “Tast week’s Supreme Court order clearly establishes that Setalvad and others had conspired
to abuse the process of law. This is ber past. Imagine the future. If I were to sum ber up in one
sentence, it would be that Teesta is a river of lies fed by a glacier of deceit and emptying into an
ocean of fraud.”

At 9:59-10:20, the anchor interrupted and cornered a panellist by asking, “Was
Teesta’s NGO given money regardless of her eligibility for it?” The complainant stated that
the anchor cannot take the statements made by Rais Khan as the gospel truth to
make claims on national television. It was the duty of the channel to check the facts
before making such open claims. Moreover, when the panellist simply denied having
an answer to the question, she mocked him for the same.

The complainant stated that in order to have a fair debate, the anchor must be
impartial to all partics. However, during the show, the anchor moved to another
panellist when she did not get a favourable answer from the panellist. She seemed
to be more patient with those speaking against Ms. Setalvad rather than the ones
speaking in her favour. This could be seen even in her interaction with another
panellist. The anchor did not even give the panellist a fair opportunity to voice her
opinion and immediately moved on to BJP MP. While the panellist continued to
speak, she was muted by the channel and the spotlight was given to the BJP MP to
speak.

At 13:44, the anchor ended the debate by asking a panellist to introspect about the
names PM Narendra Modi has been called by several Congress leaders before
making charges at others.

3. Programme titled ‘Teesta Setalvad exposed; Rules bent to grant funds,
proof of Congress patronage uncovered’ aired on 28.6.2022

Throughout the show the following tickers “Padma’, Post And Paisa”: “Modi Fixer
Was Favoured”; “Rules Bent To Grant T unds’y “Taxpayers Bled To Oblige™; “Quid Pro Ouno’
Proof In 9 Pages”; “Proof Of Cong Patronage” and “Reward’ For Ruin Mods’ Plot?” were
aired.

At 3:40-5:09, the anchor could be seen holding papers in his hands and stated, “Here
Jor the first-time viewers there might be enough evidence to make this conclusion. The nine pages
accessed by Madhavdar Goapalan Krishnan (Senior Editor, Times News) are perhaps viewers the
link between Teesta Setalvad, the Congress and the UPA. In these 9 pages is the story of what
many believe is a quid pro guo. Rules were bent by the congress led UPA in 2010 to benefit Teesta

Setalvad’s NGO with a grant of 1.4 crores. Yesterday we gave You a sneak peak. Today we have
the entire trail

After which the ticker flashed “Teesza present al meeting lo decide grant for her NGO
‘Grant approval despite clear conflict of interest based on oral submission” and “Grant clearance
after field report signed only by central nominee, not state”’



NBLDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

Thereafter, at 5:23 the Senior Editor started talking about the 3-member bench
Ministry of Human Resource Development (MHRD) report which allegedly talked
about the ineligibility of the application made by Ms. Setalvad’s NGO to receive the
HRD grant. The complainant reiterated that the claims made by the channel based
on this report, which insinuated that there was sufficient evidence against Ms.
Setalvad clearly amounted to media trial which is not permissible in law.

At 11:15, the ticker then flashed “‘NCERT rejects the proposal to release the grant twice”;
“Handwritten notification overrules NCERT red flags raised in July 2010 and “Direction issued
1o consider Teesta’s NGO in § eptember 20107

The anchor then stated that, “Grant clearance after field report signed only by central nominee,
not state. Obvious question- Why was the UPA bending over backwards to oblige Teesta Setalvad?
Al stake viewers was our money. Tax payer money. 1.4 crores of it. This establishes what was only
an allegation perhaps with some amount of factual evidence that there might have been a guid pro
quo involved here that at least a favour was done.”

The complainant stated that the I'V channel is not a court of law where any kind of
evidence can be discussed and lacked the authority to establish any kind of allegation.

At 13:35, when asked why the UPA government bent backwards for Teesta Setalvad,
the panellist simply replied that Ms. Setalvad and her lawyers shall fight it out in the
courts. However, the anchor still claimed that he did not answer the question,
thereby attempting to conduct a media trial which is clearly not permissible in law.

The complainant stated that by airing the impugned shows, the broadcaster had
violated Hundamental Principles 1, 3, 4 and 6 under the Codes of Ethics and
Broadcasting Standards and the Principles of self-regulation pertaining to
Impartiality and objectivity in reporting and Ensuring neutrality. The impugned
broadcasts also violated the Specific Guidelines Covering Reportage pertaining to
Good Taste & Decency, Sex & Nudity.

The complainant relied on the judgment of the Hon’ble Bombay High Court in
Nilesh Navalakha v. Union of India, [2021 SCC OnLine Bom 56), judgment of the
Hon’ble Supreme Court in Manu Sharma v. State (NCT of Delhi); (2010) 6 SCC 1 and
on the oral observations made by the vacation bench in the Nupur Sharma case to
state that carrying out 2 media trial in a matter that was under investigation by a
Special Investigation Tecam (SIT) would in all probability cause prejudice and
ultimately lead to travesty of justice impinging the rights of the accused, who is
rightfully innocent until proven guilty. By taking matters into its own hands and
coming up with conjectures in nature of theories that could hamper due course of
law, the channel was not only doing a disservice to the viewers but was also veering
away from its duty to self-regulate its content.



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

Complaint dated 29.7.2022 filed with NBDSA

The complainant reiterated the contents of its complaint to the broadcaster and
urged the Authority to take cognizance of the impugned shows aired on Times Now
and take necessary action against them for conducting a media trial and spreading
misinformation throughout the show and to take action against the broadcaster
according to the News Broadcasting Standards Regulations.

Reply from the broadcaster
The broadcaster vide its written submissions dated 2.9.2022 stated as under:-

1. That at the outset, all allegations / contentions / averments made by the
complainant in the subject complaint were denied and disputed. The broadcaster
stated that no part of the present written submissions may be treated as an admission
of any such allegation/ averment / contention.

2. That the complaint was not filed with the Authority within time provided
under Clause 8.2 of the Regulations, and as such, the complaint was liable to be
dismissed as barred by time.

3. That further the present complaint was not maintainable as it had not violated
any rules and regulations. The subject programmes were debate programmes titled
“News Hour Dcbate — Special Edition”, “ The Newshour Debate @ 9” and
“Blueprint Exclusive”, wherein comments/views and responses were taken from
various gucsts/speakers, experts on a specific, pointed and focused issues. Its debate
programmes provided an equitable platform to pancllists to put forth their views
freely.

4. That from a perusal of the complaint filed by the complainant it appears that
sclected comments made by the anchor(s) have been highlighted to level these
allegations and the complaint appears to be targeting the anchor(s) in their individual
capacities as journalists. The complaint has focused only on one side of the spectrum
and failed to appreciate that counter arguments are equally relevant, important and
critical for viewers to form their opinions, specifically when popular beliefs and
criticisms are challenged. Viewers have a right to know an alternative argument to
such popular beliefs on significant matters and raising pertinent, strong and pointed
questions cannot be brushed aside with the allegation that it ‘peddled a narrative’.

8. That Mrs. Setalvad’s arrest was a newsworthy event, hence, it was reported
and debated, by the media. The background case that led to her arrest was imperative
to be brought out, as this was an old matter concerning the investigation into the
Gujarat riots in 2002, in which her alleged role was pivotal. This fact has been
considered and commented upon by the Hon’ble Supreme Court in its judgment

dated 24.06.2022 in ‘Zakiz Absan Jari Vs, State of Gujarat and Another’, 2022 SCC
Online 773.

6 L



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

0. That the channel’s intent was not to hold Mrs. Setalvad guilty before
investigation but to analyse and debate the steps leading up to her arrest, as a public
interest issue. Simultaneous to this, there was also a discussion on the findings of
the Hon’ble Supreme Court in the aforesaid judgment.

T That in a live news debate, connected issues are invariably raised by the
panellists. Multiple views and opinions are put forth and dissected, which is
essential to have a free debate on the chosen topic.

8. That there was no violation of any Code of Ethics, regulations of
NBDSA/NBDA in the impugned broadcasts as the said news coverages did not
impede any individual’s right and the public has the right to know. Investigative
journalism was carried out and only pertinent and contextual questions were
posted on the debate to bring out all aspects of the situation. Pertinently, no
opinion was formulated by the channel, or its reporters and these questions were
neither leading nor accusatory as alleged. It may be noted that a question mark at
the end of the sentence changes the context in which the debate is presented. It
displays that the journalist seeks to question the administration et al. and the same
are not the views of the journalist.

o That it was necessary that the impugned programmes should be viewed
as a whole, and not on the basis of breaking, and dissecting a sentence or a stanza
to show any adverse effect, without contextually understanding as to why that
statement or sentence or stanza came about. Further, the choice of a news debate
is entirely editorial discretion. The topics chosen here were the recent incidents in
the nation. There was no cherry picking and no interest groups were being served
by such debates. Such allegations were motivated and in fact the complainant had
cherry picked statements made in the debate to push an agenda. Further, it stated
that the channel did not impose its opinions in the debate. Raising pertinent
questions is part of media’s right to report on issues that are of public interest.
Several opinions were made available in the debate. ‘Therefore, to call it an
opinionated programme was incortect and baseless.

10. ‘That the broadcaster relied on several and upon the past decisions of
NBDSA in support of its submissions to state that mere exaggeration, however,
gross may be, would not make the comment unfair, if not founded by malafide.

11. " "That an overall perusal of the notice cum complaint cleatly showed that the
comments and quotes displayed during the debates had been taken completely out
of context. For instance, where the channel was displaying quotes made by
someonce, for e.g. “Mod; Baiter Arrested”, the notice cum complaint referred to it as
a direct quote of the channel, taking it totally out of context. The broadcaster stated
that these phrases and terms were quoted by persons and were not the opinion or
terminology framed by the channel or its representatives. The anchor of the debate
shows merely quoted from the judgment and one cannot attribute such direct

’ e



NBLDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

quotes to that of the channel’s biased view on the issue. The channel had clearly
displayed where required, that these quotes were of either the BJP or the opposition,
as relevant.

12, That in a live debate show, the anchor attempts to pose questions to all
factions, with a view of getting views and opinions across the board on a given
topic. While time constraints play a vital role in how much time is given to each
pancllist, it was wrong to accuse the channel or its anchors of interrupting the
panellists, when clearly the focus of these debates was to get as many opinions as
possible and responses to the questions raised, within the time available for the
show. It is to be highlighted here that the views and opinions expressed on the
show are independent and individual personal views of the panellists and the
channel does not in any manner whatsoever, promote, endotse, or ratify any of such
views as that of its own. The channel also displayed a clear disclaimer to this effect
while conducting such debate programmes for the benefit of the viewers at large.

13. The broadcaster relied on the decision of the Hon’ble Supreme Court in the
Pegasus matter titled Manobar 1 al Sharma v, UOI & Ors. W.P, (Crl) 314 / 2021 , wherein
the Hon’ble Court had upheld freedom of speech and protection of journalistic
sources. It also relied on the decision of the Hon’ble Delhi High Court in the case
of Sushil Sharma v. State (NCT of Delbi), [1996 SCC Online Del 345 | -para 22, in
support of its submissions. It also relied on the various other judgments to state that
under Atticle 19(1)(a) of the Constitution, the broadcaster has the right to
disseminate to the public at large information and the citizens have the right to know
about the current affairs of the country. ‘Therefore, a balance has to be struck
between applicable guidelines on news broadcasters and the citizen’s right to know.
Further it relied on the judgment in Kbushwant S ingh v. Maneka Gandhi and Shashi
Tharoor v. Armab Goswami to state that there was a right to hold unpopular views and
that publication must be seen wholly and not in parts. That publication must be seen
from the viewpoint of a person of average intelligence. It stated that the aforesaid
clearly, demolishes the allegations levelled against the anchor/ journalists in the
complaint under reply.

14. "That it was pertinent to state that a news channel was well within its right to
present the news event and current affairs of extreme public and national importance
in the (i) manner that it deemed appropriate, without violating the restrictions
contained under Article 19(2) of the Constitution of India, (ii) discuss the same
leading to a fruitful discussion amongst the participants, and (iii) present unpopular
views for the public to review the same. In short, it stated that discussion and
advocacy of views without it becoming an inciting event cannot be considered to be
in violation of the rules enshrined in our constitution.

15, That a perusal of the video footage of the debate/ programme would make it
amply clear that there was no violation of the Fundamental prnciples No 1, 3, 4 and
6 and Section 2- Principles of Self-Regulation No. 1, 2 and 4 of the Code of Ethics

8 .



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

& Broadcasting Standards as alleged or otherwisc or at all. The debates were
conducted in a neutral, open and objective manner and in no manner casted
aspersions or targeted any community or individual or influence or mislead the
viewers in any manner whatsoever. All the information and facts disclosed were
based on documents and judgments available in public domain. Therefore, the
impugned programmes by no stretch of imagination could be deemed to have
violated norms of decency and taste in visuals, language and behaviour.

16.  That in the light of various submissions made both factual and legal and also
various judgments referred, the broadcaster most respectfully submitted that it had
telecasted the said programmes in exercise of its fundamental rights envisaged under
Art 19(1)(a). There was no violation of any programme code or any other rules and
regulations. Thus, the present complaint was not legally sustainable, hence need to
be rejected outrightly.

Rejoinder dated 14.9.2022 from complainant addressed to Times Now:

"The complainant stated that Ms. Setalvad, being the Secretary of CJP is the face of
the organisation that is involved in ground level humanitarian and human rights
work since its formation in 2002. Therefore it would like to clarify that any attempt
or act to malign the image or reputation of Ms. Setalvad directly affected the image

and reputation of CJP as an organisation and were aimed at targeting their work as
well.

Before responding categorically to the contentions put forth in the broadcasters’
response, the complainant reiterated in its entirety the contents of its complaint
dated 29.7.2022 and the assertions made therein. At the outset, it refused to accept
the broadcaster’s denial of the allegations made by it in the complaint and stated that
it stands by its assertions. It also sought to reserve its right to pursue all legal
remedies available to it given the detrimental and adverse impact of the broadcaster’s
malignant campaign.

It reiterated that the anchors in all the three debate shows failed to adhere to the
norms of objectivity, impartiality, neutrality, fairness and accuracy as laid out in the
Code of Ethics and Broadcasting Standards. In the instant case, the channel clearly
conducted a media trial against her and discussed her arrest as if the charges made
against her had been proved before a court of law. The claims made by the channel
along with the sensationalist taglines and tickers insinuated that Ms. Setalvad was
already convicted by the coutt of law.

F'rom a perusal of all the debate shows, the complainant stated that onc can clearly
see how the anchors had laid out the conclusion even before the start of the debate,
thereby influencing the trajectory of the discussion that followed. The following
tickers “BJP Wants Tixer In The Dock’, ‘Modi Baiter’ Arrested, Lautyens Tix Mod:’ Plot
Nailed?, Insider Reveals Rs. 1.4 Cr Deal’, SC Nails Fixe Modi’ Plot, Teesta-UPA 1.4 Crope
Irregular Handshake, Modi Fixer Was Favoured y Raules Bent To Grant Funds, Taxpayers

h

9



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

Bled To Oblige, Quid Pro Quo’ Proof In 9 Pages, Proaf Of Cong Patronage’ and Reward’ For
Ruin Modi” Plot?” which were displayed right from the beginning of the show also
evidenced the same. All this while not even once acting neutral or giving the person,
the channel is so maligning, the benefit of the doubt.

It stated that while objectivity and professionalism was not expected from the news
channel it was at least expected that they would not foist malicious labels upon a
person, who holds such high esteem in civil society; and not badger her with such
unfounded, baseless and frivolous allegations.

The fact that the anchors in all three debate shows moved on to other panellists as
soon as the panellist started discussing the other side of the coin in favour of Ms.
Setalvad, showed how the impugned debate shows were absolutely biased, partial,
and conducted with the intention to push an agenda. In addition to that, Ms.
Setalvad, the person being reported on was neither made a part of the debate, nor
were her views reported. Therefore, the complainant stated that it was clear that the
intention of the channel was to hold her guilty before proper investigation was even
conducted by the court of law.

In the past as well, in 2017, the news channel had aired content where Ms. Setalvad
was called “Modi Baiter” and had made claims like “Teestz Setalvad loads anti-Mandzr
actipests” while she was one of the many intervenors in a court case dealing with the
Ayodhya land dispute.

The impugned debate shows did not merely discuss the background of the case or
the steps leading up to her arrest, instead they went a step further to discuss out of
context only certain excerpts from judgments or reports, that could be potential
evidence in the legal proceedings before the court.

All this amounted to defamation, in simple terms, because the channel had made
allegations about Ms. Setalvad without any basis or regard for facts. The job of a
journalist is to present facts to the public and not to twist facts to suit their narrative.

Moreover, it stated that the right to freedom of speech and expression cannot affect
the right to fair trial. The complainant relied on the following judgments Manu
Sharma v. State (NCT of Delhi) (201 0) 6 SCC 1], Nilesh Navalakba vs. Union of India,
[2021 SCC OnlLine Bom 56 and Venkatesh @ Chandra 1s. State of Karnataka [Criminal
Appeal Nos. 1476-1477 of 2018], in support of its submissions., In the impugned
debate shows, the broadcaster came up with “Comectures in nature of theories” by
implying through its tickers the biased opinions expressed by the anchors that Teesta
Sctalvad had allegedly sourced illicit funds from the opposition Congress party and
many such other baseless allegations.

It reiterated that the sole intention of the channel seemed to be to defame Ms.

Setalvad by all means and to distort and manipulate public view on certain issues.
The imputations made during the impugned shows lowered the intellectual character

10 A?/



NBDOS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

of Ms. Setalvad, her character in respect of her calling, and lowered her credit in the
minds of the many viewers of the channel and also that of Citizens for Justice &
Peace.

Decision of NBDSA at its meeting held on 28.10.2022

After considering the application seeking condonation of delay filed by the
complainant and the response received thereof from the broadeaster. NBDSA
decided to call both the parties for a hearing. NBDSA also decided that it be
conveyed to the complainant and the broadcaster that they should come prepared
for the hearing of the above complaint on merits, in case the application seeking
condonation of delay was allowed.

Hearing
On being served with notices the following persons were present at the hearing on
15.12.2023:

Complainant:

Ms. Aparna Bhatt, Legal Representative
Ms. Karishma Maria, Legal Representative
Ms. Sanchita Kadam, Legal Representative

Broadcaster:

Mr. Kunal Tandon, Advocate

Ms. Niti Jain, Advocate

Ms. Kirtima Maravoor, Compliance Officer NBDSA

Condonation of Delay:

NBDSA considered the application for condonation of delay and the reply thereof.
In view of the fact that there was only a three-day delay in escalating the complaint
to the second level of redressal, NBDSA condoned the delay and decided to hear

the complainant and the broadcaster.

Submissions of the Complainant

The complainant submitted that the complaint related to three broadcasts which
were aired on 25%, 27 and 28" June 2022. At the outset, the complainant reiterated
the contents of its complaint. It submitted that in the first telecast on 25.6.2022, even
though equal opportunity was provided to the panellists in the programme, however,
the tone of the anchor was directed towards making insinuating remarks against Ms.
Teesta Setalvad.

The complainant submitted that in the second broadcast aired on 27.6.2022, the
anchor kept cutting the panellists who were trying to speak in support of Ms. Teesta
Setalvad. In one case, she even muted 2 panellist. Further, panellists who were
against Ms. Setalvad were granted more time and insinuating statements were made
by the anchor during the programme. The complainant submitted that the
broadcaster had prejudged the issuc despite the fact that the case was pending in

1 b



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

Court, and investigation was stll at a preliminary stage. Furthermore, the fact that
Ms. Setalvad had taken action in a case involving an instance of very serious violence
and the Court had found merit in the intervention application was not included in
the impugned programme. The impugned programme also failed to mention that
the Hon’ble Supreme Court had transferred cases at its own instance and that an
SIT was appointed in the matter. In the impugned programme, only one case, which
was found against Ms. Teesta Setalvad, which was at very preliminary stage of inquiry
in which FIR had been filed against her, and she was arrested was covered.

The complainant submitted that during the impugned broadcasts, several
disparaging comments were made against Ms. Setalvad, including labelling her as
"Modi Baiter” and “Lutyens fix Mod; Plot” The complainant submitted that the
conduct of the channel in the impugned broadcast was unbecoming of a news
channel. That while the channel was free to report on the issue and also conduct a
panel discussion in an objective manner, however the impugned broadcast lacked
objectivity and violated the Code of Fithics & Broadcasting Standards and
Guidelines.

The complainant submitted that in the third telecast as well, the broadcaster had
resorted to a similar pattern of reporting. During the broadcast, panellists who spoke
in favour of Ms. Setalvad were immediately shut down. The complainant submitted
that the broadcaster’s freedom of speech and expression carried with it the
responsibility not to mislead viewers, not share false allegations, prejudge the matter
ot conduct a media trial. In view of the above, the complainant reiterated its prayer
that the videos of the impugned broadcast should be removed by the broadcaster,
which it said should not be available for public consumption and for the broadcaster
to issue a formal apology for airing the impugned broadcasts.

Submissions of the Broadcaster

The broadcaster submitted that in the first broadcast aired on 25.6.2022, it had first
reported about the arrest of Ms. Teesta Setalvad, which was a newsworthy event.
Thereafter, at 21 minutes in the broadcast, a Senior Congress Leader’s comment
criticizing the Government was broadcast. After which, the press conference of a
BJP Spokesperson was broadcast, followed by the Home Minister's press interview
and the pancl discussion started thereafter.

The broadcaster submitted that the only allegation levelled against it was regarding
the use of terms like ‘Mod; Baiter’ in the impugned broadcasts. In this regard, the
broadcaster submitted that the dictionary meaning of the word “Baiter” refers to a
person who annoys and is not a defamatory word. It submitted that there was hardly
any insinuation against Ms. Setalvad in the impugned broadcast. As far as the tone
of the channel was concerned, the broadcaster submitted that the manner of
presenting a debate has to be left to the presenter. It denied the allegation that it
had allegedly reduced the time of the panellists who spoke in favour of Ms. Setalvad.
It also denied the allegation that the broadcasts were misleading.

12

P



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

The broadcaster submitted that the broadcast must be seen in its entirety. It
submitted that in the impugned programme, the judgment of the Hon’ble Supreme
Court was also discussed in detail, including the finding that SIT had insinuated Ms.
Setalvad based on which evidence she was arrested. In the impugned broadcasts, it
had only discussed the current affairs of that particular time.

Ifurther, the broadcaster submitted that as a public figure Ms. Setalvad could not be
so thin-skinned not to be able to take criticism or even extreme criticism. That while
according to the complainant, the impugned broadcasts may amount to extreme
criticism, however it had not crossed the line of defamation of media trial. Hence, it
submitted that there was no violation of the Code of Ethics & Broadcasting
Standards and/or Guidelines in the impugned broadcasts.

In response to a question raised regarding the tickers aired during the broadcast, the
broadcaster submitted that the tickers were based on the observations made by the
Hon’ble Supreme Court in its judgment. Based on the findings of the SIT, the
Supreme Court had come to a conclusion in respect of Ms. Setalvad’s involvement
in the incident, which was discussed in the impugned broadcast. Further, the tickers
impugned in the broadcast were followed by a question mark. During the
programme, a well-represented panel was present.

The complainant, in response, refuted the broadcaster’s submission that the tickers
aired during the impugned programmes were based on the observations made by
Hon’ble Supreme Court in its judgment and stated that the language used in the
tickers was defamatory and amounted to criticism. The complainant submitted that
it may be noted that NBDSA had, in a previous order, fined the broadcaster for
labelling Ms. Setalvad as “Mod; Baiter”

The broadcaster clarified that the tickers aired during the programme were not
mentioned in the judgment of the Hon’ble Supreme Court. Rather, its submission
was that the Hon’ble Supreme Court had in the judgment come to a conclusion in
respect of Ms. Setalvad’s involvement in the incident.

Decision

NBDSA considered the complaint, response of the broadcaster and also gave due
consideration to the arguments of the complainant and the broadcaster and viewed
the footage of the broadcasts.

NBDSA noted that the broadcaster had during the impugned broadcasts sought the
views of several persons and the allegations made in respect of Ms. Teesta Setalvad.
The broadcaster had also discussed the judgment of the Hon’ble Supreme Court in
Zakia Ahsan Jafri Vs, State of Gujarat and Another’, 2022 SCC Oniine SC 773 in detail
including the findings of the SIT in relation to M. Setalvad. Therefore, in these

13

Mo



N |

SA

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

aspects the broadcaster had not ‘violated the Code of Ethics & Broadcasting
Standards and the Guidelines issuad by NBDSA.

However, NBDSA finds that using tickers in the impugned broadcasts such as
‘Modi Baiter Arvested ; Lautyens Fisc Modi’ Plot Nailed?” was neither necessary nor
contextual, and not in good taste as well.

In view of the above, NBDSA does not appreciate the manner in which some of the
tickers were aired during the impugned programmes and advises the broadcaster not
to telecast tickers in this manner in future.

NBDSA further directs the broadcaster to edit the video of the said broadcasts, if
still available on the website of the channel, or YouTube, by removing the aforesaid
tickers. Same should be confirmed to NBDSA in writing. ‘The revised edited version
of the impugned broadcast after removing the aforesaid tickers should be submitted
to NBDSA within 7 days of receipt of the Order.

NBDSA decided to close the complaint with the aforesaid observations and inform
the complainant the broadcaster accordingly.

NBDSA directs NBDA to send:
(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster;
(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA;

(©) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and
(d) Release the Order to media.

It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and
any finding or obsetrvation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended

to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in
regard to any civil/criminal liability.

Justice A.K Sikri (Retd.)

Chairperson
Place: New Delhi

Date: 17-o02- 2092

14





